Osobní vlak společnosti ScotRail, který byl nasazen na spoji z Aberdeenu do Glasgow s odjezdem v 0638 z Aberdeenu, dnes časně ráno poblíž skotského města Stonehaven vykolejil. Doposud bylo potvrzeno, že z celkem 12 osob, které se nacházely ve vlaku, 3 osoby zahynuly a 6 osob je zraněno. Jedním z mrtvých je strojvedoucí lokomotivy.

Podle tiskové zprávy British Transport Police, která je účastna vyšetřování nehody, došlo k oznámení o nehodě v 0943 BST. Nehoda se týkala vlaku, který byl sestaven z vedoucí lokomotivy BR Class 43 (HST 125), s níž bylo spřaženo 6 osobních vozů řady MARK3 a který byl veden ve směru Aberdeen – Stonehaven – Montrose – Arbroath – Dundee – Perth – Gleneagles – Stirling a Glasgow.

Spoj, který ze stanice Aberdeen odjel v 0638 měl pravidelný příjezd do stanice Stonehaven v 0654. Následně, po odjezdu ze stanice, došlo poblíž místa Carmont k vykolejení vlaku. Doba jízdy ze stanice Stonehaven k místu nehody je přibližně 10 minut, nicméně v danou dobu byly na trati ještě patrné následky předchozích prudkých dešťů a proto lze předpokládat, že úsek mezi Stonehaven a Carmont byl vlakem dosažen za mírně delší dobu, než je obvyklé. Přesto však lze říci, že k nehodě velmi pravděpodobně došlo mezi 0705 a 0730 BST.

Podle prvotních odhadů byla nehoda vlaku způsobena sesuvem podloží kolejového lože, které bylo narušeno působením přívalových dešťů, jež se v posledních dvou dnech vyskytují na většině území Velké Británie. Video, které bylo natočeno zpravodajským štábem televize Sky News ve své druhé minutě záznamu ukazuje zatopenou kolej právě u města Stonehaven, nedaleko od místa, kde došlo k nehodě. Podle internetového portálu Daily Record byl správce železniční infrastruktury, společnost Network Rail, na nízkou odolnost kolejového svršku i kolejového podloží upozorněn zhruba před 14ti dny.

Zpravodajský kanál Sky News pak v jiném článku zmiňuje komentář redaktora magazínu Rail News, Nigela Harrise, který řekl, že strojvedoucí dotčeného vlaku musel z důvodů překážky na trati jízdu přerušit a následně se po stejné koleji vracel do stanice Stonehaven. Při této zpětné jízdě pak projel v místě poblíž Carmontu úsekem, v němž již bylo narušené kolejové podloží z předchozí jízdy ve správném směru, avšak v okamžiku, kdy místem projížděl při návratu do Stonehavenu, narušené podloží již zátěž nevydrželo a došlo k sesuvu půdy, poškození kamenného mostku na němž je kolejové těleso v části úseku položeno a pak došlo vykolejení vlaku. Bohužel se mi nepodařilo toto tvrzení na webu Rail Magazine ověřit, neboť na uvedeném serveru žádný článek o dnešní události není.

Místo nehody se nachází na velmi obtížně přístupném místě. Okolí Carmontu je známo tím, že se zde nacházejí rodinné farmy, rozsáhle lesní porosty a celkově je celá oblast udržována ve velmi přirozeném přírodním stavu, což značně ztížilo přístup záchranářů k místu nehody. V odpoledních hodinách se k vyšetřovacímu týmu BTP (British Transport Police) připojil i tým vyšetřovatelů z Rail Accident Investigation Branch (obdoba českého Drážního úřadu), jehož úkolem nyní bude zjistit přesné příčiny nehody.

Vzhledem k tomu, že všechny železniční lokomotivy i vagony, jež jsou provozovány na území Velké Británie, jsou povinně vybavené záznamovým zařízením jak interiérů, tak i exteriérů; existuje zde velká šance, že uchované záznamy by mohly mít zásadní vliv na vyšetření příčin této tragické nehody.

Jakkoliv je dnešní nehoda tragickou událostí, jež bude zcela jistě plnit stránky zdejších tištěných i elektronických médií po několik následujících dnů, je nutné zdůraznit, že RAIB momentálně vyšetřuje 12 mimořádných událostí od začátku roku 2020, z nichž pouze dvě události odkazují na vykolejení vlaku a tři události odkazují na úmrtí osob pádem do kolejiště. Zbylých sedm událostí pak odkazuje na případy, kdy došlo k projetí návěsti stůj, ovšem bez tragických následků. Dnešní tragická nehoda je tak po dlouhých 12ti letech nehodou, při níž došlo k usmrcení osob.

Leave a Reply