Podivné zprávy o de-icing proceduře na letišti Brindisi

Aktuality Infrastruktura leteckého provozu Letecká Doprava

Možná jste se s tím také setkali: čtete zprávy, prohlížíte Facebook a Twitter a u některých zpráv si prostě nejste jisti, zda se jedná o vtip, či vážně myšlenou zprávu. A přesně o pochybách je tato aktualita.

Hned na začátku je nutno zmínit jedno: deník The Independent považuji za poměrně spolehlivý, mimo bulvární hřiště patřící značku s tradicí. Nic méně, tuto aktualitu z jejich stránek jsem četl s mírným úžasem a poměrně silným pocitem z publikované „fake news“ – protože nevěřím tomu, že by si jakékoliv letiště na světě dovolilo změnit proceduru odmrazování letadla (tzv. de-icing proceduru) popsaným způsobem a hlavně – nenašel jsem odkaz na původní zdroj (tedy veřejný příspěvek na Facebooku od dotyčné osoby), což je v případě The Independent docela zvláštní. O co jde?

The Independent ve svém článku tvrdí, že Mauro D’Attis, italský politik, zveřejnil na Facebooku video, z něhož je patrné toto: na letištní ploše letiště (Brindisi – Aeroporto del Salento, IATA BDS), je vidět letadlo dopravce Ryanair. K jeho křídlu jsou přistavené nástupní schůdky, na jejichž horní plošině stojí pár zaměstnanců pozemní služby letiště. Ke schůdkům následně přichází jiný pracovník pozemní služby s kbelíkem v ruce, vystoupá do poloviny schůdků, kbelík předá jinému pracovníkovi a vyfasuje kbelík jiný, prázdný. Druhý pracovník na oněch schůdkách předá převzatý kbelík třetímu pracovníkovi a ten chrstne obsah kbelíku na plochu křídla letadla. D’Attis prý údajně video zveřejnil na svém Facebook profilu s dovětkem „Ostuda!“ a dále uvedl, že se údajně jednalo o de-icing proceduru, neboli, že se jednalo o proces, během kterého projde letadlo kompletním očištěním od námrazy a sněhové pokrývky. Taková procedura vypadá například takto:

Z videa je patrné, že celá procedura je sofistikovaným postupem, během něhož je z trupu letadla s pomocí speciální chemikálie odstraněn nežádoucí nános případného ledu a sněhu. Tento přesný postup je velmi důležitý. Pokud by pozemní personál letiště neodstranil z trupu letadla sníh, či případný led, mohlo by dojít k závažným problémům při vzletovém manévru letadla, při kterém může letadlo „ztratit“ vztlak na křídlech a zřítit se k zemi. Následky takové nehody mohou být fatální.

A nyní ono video, s nímž se údajně na Facebooku vytasil dotyčný politik:

Také máte pochyby, o co vlastně jde? Nedivím se. Ale jsem si jistý tím, že se určitě nejednalo o de-icing proceduru, jak se veřejnosti snažil namluvit Mario D’Attis. A k tomu mne vede několik důvodů:

Za prvé, nedokáži si představit, že by posádka jakéhokoliv letadla souhlasila s tím, aby byl de-icing proveden takovým způsobem – naopak jsem si jistý, že by posádka trvala na zopakování procedury řádným a předepsaným způsobem. Za druhé, pevně věřím tomu, že by žádná pozemní služba na jakémkoliv letišti nedovolila, aby se „ono cosi“, co vidíme na videu, vydávalo za de-icing proceduru.

A teď se celý příběh malinko zkomplikuje.

Podle tvrzení The Independent je zdrojem celého příběhu bulvární deník The Sun, podle jehož článku se skutečně jednalo o postup odmrazení malého kousku námrazy na malé ploše křídla. The Sun ve článku dodal, že podle pozemního personálu byl kapitán letadla, které bylo na odletu z Brindisi na britské letiště Stansted, s procedurou předem seznámen a souhlasil s ní. Stejně tak The Sun tvrdí, že údajně existuje postup, kdy lze použít horkou vodu o teplotě 60 stupňů k odstranění malých ploch s námrazou, či sněhem a že se jedná o bezpečnou proceduru a jako zdroj této informace uvádí správu letiště Brindisi.

Takže, o čem to celé je?

Těžko říci. V každém případě, video skutečně existuje a pravděpodobně bylo veřejně na profilu dotyčného politika – konec konců důkazem je to, že video je zde, v tomto článku, k „nalinkování“ videa jsem použil jednu utilitu, která umožňuje „vytáhnout“ video z původního odkazu, pokud existuje. Nic méně, na veřejném profilu politika D’Attise jsem toto video již nenašel.

Zda je onen postup s kbelíkem horké vody skutečně povolený nevím a pochybuji o tom – ale k tomu se konec konců může kdokoliv znalý vyjádřit pod článkem v rámci diskuze.

Čím si jistý naopak jsem, že brát za zdroj aktuality bulvární The Sun by si v The Independent mohli odpustit, nemají to zapotřebí.

Napsat komentář