16 dubna, 2021

Zajímavosti ze světa dopravy

Poslední „evropský“ Boeing B717 se vydal na svoji poslední cestu

Když Boeing Commercial Airplanes v roce 1997 převzal menšího rivala, výrobce McDonell Douglas, nikdo asi nečekal, že některé typy v té době vyráběných letadel přežijí bezmála 50 let v aktivním provozu.

Na začátku byl dopravní letoun MD-80. Stroj, vyráběný společností McDonell Douglas. Úzkotrupý dopravní letoun s kapacitou 155 míst v ekonomické (Y) třídě, případně v kombinaci dvou tříd s kapacitou 143Y a 12 míst ve třídě obchodní (J). První let MD-80 se uskutečnil v roce 1979 a na dalších 20 let se stal – vedle Boeingu B737-200, který se již vyráběl přes 10 let – stálicí na leteckém nebi.

Poté, co se MD-80 a jeho mladší derivát MD-90 osvědčily v leteckém provozu (nehodám navzdory…), v McDonell Douglas usoudili, že nastal čas pro výrobu menší verze. S nižším počtem míst, nižšími náklady na provoz a vhodnější pro – v USA zejména – velmi oblíbené regionální letecká spojení. Výrobce si případný budoucí zájem leteckých dopravců zajistil s předstihem: na pařížské výstavě letecké techniky, Paris Airshow, oznámil vývoj menšího dopravního letadla, jehož označení bude MD-95 a který bude koncepčně vycházet z modelu MD-87.

MD-95, zdroj Aircraftcompare.com

McDonell Douglas nový dopravní letoun představil v roce 1994 a výrobce si byl jistý, že s letounem, jehož kapacita byla 117/106 (117 míst v ekonomické třídě, případně pak 98 míst v ekonomické a 8 v obchodní třídě) může na trhu regionálních letů uspět. Jenže se tak nestalo. Původně zadaná objednávka na 100 kusů MD-95 od dopravce ValuJet byla v podstatě jedinou objednávkou, kterou McDonell Douglas získal. A to bylo málo na to, aby se model stal úspěšným na trhu, imaginární počítadlo prodaných strojů se v roce 2006, kdy byl program MD-95 ukončen, zastavilo na číslovce 116. Navíc s jednou malou změnou: v té době už MD-95 de facto neexistoval.

Nakolik se konkurenční výrobce letecké dopravní techniky – Boeing Commercial Airplanes, obával případné konkurence ze strany McDonell Douglas, nevíme. Co naopak víme je fakt, že Boeing si v roce 1997 „odskočil na nákup“, z něhož se vrátil „s Douglasem v kapse“. Což se odehrálo v době, kdy již byla zahájena výroba letounu MD-95. A je zcela logické, že lidem od Boeingu by se vůbec nelíbilo, kdyby se po letištích pohybovalo letadlo, nesoucí název bývalého konkurenta Boeingu. A tak došlo na přejmenování produkční řady a z letadla MD-95 se rázem stal Boeing B717.

Kokpit dopravního letadla B717 – zdroj: Wikipedia

Jak již bylo zmíněno, výroba produkční řady MD-95/B717 byla ukončena v roce 2006. Přesto se však několik strojů udrželo v provozu až do dnešních dní. Jedním z posledních strojů B717, který měl svoji základnu na evropské půdě, byl i stroj s registrací u Volotea Airlines, EI-FCB. Své „poslední dny“ na leteckém nebi strávil letoun pohybem mezi italským Janovem a stejně tak italským Palermem. Občas se zatoulal do Španělska (Alicante, Sevilla) a jednou jej dokonce přistihli, jak se řízením „leteckého osudu“ objevil ve francouzském Nantes.

Bohužel (nejen) pro příznivce leteckédopravní techniky, nic netrvá věčně. Uvedený letoun se dne 10.10.2021 se toho dne vydal na svůj poslední komerční let z Punta Raisa do Janova. Teď už jej čeká pouze technický přelet na vrakoviště letecké dopravní techniky v USA.

Budiž mu jeho pohřebiště letecké dopravní techniky v Kalifornii lehké…