Britský operátor nákladní železniční dopravy chce v Dubnu letošního roku uvést do provozu pravidelnou nákladní linku, jež bude určena pouze pro přepravu maloobjemových a kusových zásilek prostřednictvím železniční sítě.
K zajištění přepravní kapacity bude Rail Operations Group (ROG) využívat jednotek BR Class 319 a BR Class 769, které nabídnou interiér upravený z původních jednotek pro osobní dopravu na nákladní. U souprav zůstanou zachovány jak pohonné jednotky, tak i vstupní prostor – u jednotek tedy nedošlo k žádným zásadním změnám a úpravám. U obou typů jednotek tak bude možnost přepravovat náklad jak na paletách, tak i v klecích, jež jsou běžně využívány u přepravy kusových zásilek prostřednictvím nákladních automobilů.
![](https://i0.wp.com/d1j1hju86akilu.cloudfront.net/AcuCustom/Sitename/DAM/034/image4.jpeg?resize=480%2C640&ssl=1)
BR Class 319 – řešení vstupního prostoru. Zdroj IRJ
Zásadní ovšem bude časový úsek, během nějž bude náklad přepraven mezi logistickými centry ve Skotsku a Anglii. Celkem se bude pro začátek jednat o zkušební provoz mezi logistickými centry v Glasgow a Londýně, pokud zkušební provoz dopadne dobře, provoz se rozšíří na spojení mezi Glasgow/Edinburgh a Daventry, Glasgow/Edinburgh a Birch Coppice, Glasgow/Edinburgh a Plymouth a posledním spojením by měl být úsek mezi dvěma logistickými centry v Londýně (Thames Gateway).
A zatím co u kratších spojení (Daventry, Thames Gateway a Birch Coppice) není časový rozdíl mezi silniční nákladní dopravou a železniční nákladní dopravou nijak zásadní (rozdíl max 1-2 hodiny), u delších spojů je časový rozdíl tak zásadní (poloviční doba ve srovnání se silniční dopravou), že by tento typ přepravy nákladu mohl mít naději na úspěch.
![](https://i0.wp.com/cdn.sanity.io/images/rpzmenh7/production/301651b57b7cac2750ac967da2ceb18f6a85c1da-1500x2141.png?resize=810%2C1156&ssl=1)
Mapa sítě řešení Orion Logistic. Zdroj: Orion Logistic
Jediné, co mi na projektu vadí, je jeho název: High-speed logistic. Slovní spojení “vysokorychlostní” ve mě evokuje stav, kdy souprava, o níž se bavíme, využije rychlosti vyšší, jak 250 km/h. K tomu ovšem nedojde, neboť obě soupravy mají maximální provozní rychlost 171 km/h. Nicméně, jako marketingová slovní hříčka to asi může fungovat.