Díky facebookové stránce Dopravního webu jsme včera sdíleli fotografii nového autobusu Scania Van Hool Exqui.City. Dnes přinášíme našim čtenářům podrobnější informace, včetně tří videí.


Asi největší zvláštností tohoto městského autobusu je variabilita pohonu – dle přání odběratele může být osazen pohonem dle výběru – při čemž zvláštností je fakt, že žadná z variant nenabízí pouze dieselový pohon.
V praxi to znamená, že varianty pohonu mohou být diesel-hybrid, CNG hybridní pohon, bateriový pohon a elektrický pohon z trakčního (trolejového) vedení. Lze tedy říci, že tento model je variabilitou pohonných systémů šetrný k životnímu prostředí. V současné době existují dvě verze kloubového autobusu, jedna o délce 18 metrů, jedna o délce 24 metrů, oba vozy jsou nízkopodlažní s nástupní hranou ve výšce 33 cm od vozovky.
Pokud hovoříme o faktu, že tento autobus byl představen veřejnosti, pak je rozhodně nutné podotknout, že představení se týká pouze České Republiky, navíc je to představení virtuální. V evropských městech je tento hybridní “autobuso-trolejbus” (jak jej nazývá sám výrobce) k vidění již zhruba rok – v provozu je ve švédském Malmö, objednávku na dodání tohoto elegantního vozu podala evropská města Parma, Ženeva (33 kusů), Luxembourg City, Barcelona a Méty. Což ovšem nemění nic na situaci, že v tomto směru jsou naši dopravci a stejně tak i organizátoři městské dopravy v podobě radnic a magistrátů zhruba sto let v minulosti a proto se v českých podmínkách budeme i nadále setkávat ve většině případů s vrzajícími SORy a IRISBUSy. Co naplat…


Leave a Reply