Jedna z nejstarších aerolinek na světě, České Aerolinie a.s., se dočkala významného jubilea: dnes slaví 100 let své existence.

S probouzejícím se rozbřeskem, pod paprsky vycházejícího podzimního sluníčka, bylo na letištní plochu u Terminálu 3 důvtipně rozestavěno všech 15 Airbusů A319, 5 Airbusů A320, 17 Boeingů B737-400/500, jedna A330 (druhá je ve službě, letí právě z Miami…), 12 ATR42/72… Všude plno letadel v barvách ČSA – tak, jak se sluší a patří na řádnou oslavu stého výročí existence aerolinky. Davy příznivců letecké dopravy se již od brzkého rána hromadí před Terminálem 3, aby zkusili své štěstí a byli vybráni k ostatním šťastlivcům, kteří budou mít tu možnost zúčastnit se oslav přímo na letištní ploše, mezi krásnými stroji a elegantně oděnými zástupci leteckého personálu… Existuje snad někdo, kdo by so mohl nechat ujít tak velikou a důstojnou oslavu?

Československé Aerolinie dnes slaví 100 let své existence. Byly založeny dne 6. Října roku 1923. Není mnoho jiných aerolinií napříč naším světem, které dosáhly téhož „věku“. Ba dokonce mnohem známější aerolinky, jež bychom mohli vybrat, se k takovému výročí ani nepřiblížily (namátkou Pan-Am, Braniff International Airways, Sabena, Interflug, BMI…). A stejně jako jakýkoliv jiné aerolinie, i ČSA se za dobu své existence potýkaly s tu menšími, tu většími „turbulencemi“.

Pokud se management dopravce ČSA rozhodne k oslavě stého výročí založení podniku k nějaké vizuální atrakci v podobě na ploše sestavených letadel stávající flotily dopravních letadel, bude to vskutku jednoduchá záležitost – umístit na letištní plochu dva stroje určitě nebude nijak komplikovaná záležitost.

Ve V.I.P salonku Terminálu 3 se schází Roman Vik, generální ředitel ČSA, s ministrem dopravy. Mají o čem jednat, ČSA mají připravené další dvě dálkové linky pro svá nová letadla Airbus A350 do Indonésie a na Kubu (ano, historie se opakuje!) a proto by bylo vhodné, aby ministr dopravy intervenoval u ministra zahraničních věcí, jehož konexe by této expanzi mohly výrazně pomoci. V šumu tiché konverzace oba aktéři vzpomínají na okamžik, kdy se tehdejší majitelé společnosti Smartwings a.s., pánové Šimáně a Vik, rozhodli začlenit Smartwings do ČSA a nadále pokračovat pouze pod značkou Českých Aerolinií…

Ve 30. letech minulého století létaly ČSA (tehdy Československé státní aerolinie) jak na domácích, tak i na zahraničních linkách.

V letech 1939 až 1946 byl provoz ČSA přerušen okupací ČSR, veškerá dopravní technika byla z ČSA vyvedena ve prospěch tehdejšího nacistického Německa. Pozvolná reinkarnace aerolinek nastává v 50. letech minulého století: kromě letů na domácích linkách se dopravce vydává i do zahraničí, letá se například do Ankary a Káhiry.

Šedesátá léta jsou ve znamení výměny letecké techniky, z tehdejšího Sovětského svazu jsou k ČSA umístěny dopravní letadla typu Iljušin IL-14, IL-18, IL-62 a Tupolev TU-104(A). Podle dobových statistik měl dopravce v roce 1965 v provozu 65 dopravních letadel.

Tupolev TU 104 Foto: Wikipedia, By Lars Söderström – http://www.airliners.net/photo/Aeroflot/Tupolev-TU-104A/0168122/L/, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4460525

Slunce se pomalu dostává ke svému polednímu vrcholu, teplota dosahuje příjemných 20°C. Přibližnou stovku vybraných návštěvníků, kteří na letištní ploše obdivují flotilu letadel ČSA, doplňují zástupci zahraničních dopravců, kteří svojí přítomností vzdávají hold všem bývalým i stávajícím zaměstnancům ČSA – dnes to není jen o oslavě výročí existence aerolinky, na pořadu dne je i oslava umístění ČSA na pěkném, 3. místě v žebříčku nejlepších leteckých dopravců v Evropě. Na prvním místě se umístili British Airways, na druhém pak Air France/KLM.

Ani v 70. letech ČSA nezahálí a nabízí lety do zámoří – jsou rozlétány linky do New Yorku a kanadského Montrealu. Flotilu dopravních strojů rozšiřuje dodávka dalšího typu sovětské techniky, Tupolev TU-134. V roce 1975 jsou ČSA vystaveny první a prozatím i jediné fatální nehodě letadla: na lince z Prahy do Damašku havaruje stroj IL-62 na dohled od cílového letiště. Nehoda po sobě zanechala 2 přeživší a 126 mrtvých osob.

V osmdesátých letech se rozrostl počet destinací, kam ČSA létají: Abu Dhabí, Dubaj, Hanj, Ho-či-Minovo město, Lisabon… Flotila dopravní techniky se rozrůstá o proudové dopravní letadlo Tupolev TU-154.

Fotografie: Aktug Ates – Gallery page https://www.jetphotos.com/photo/6511800Photo https://cdn.jetphotos.com/full/2/75355_1237191723.jpg, GFDL 1.2, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29052345

Odpolední slunce zalévá letištní plochu teplými parsky. Nálada je naprosto jedinečná, v očích všech návštěvníků lze snadno vyčíst hrdost, že zrovna NÁŠ dopravce, NAŠE České Aerolinie mohou oslavit tak významné výročí… Slova se ujímá generální ředitel společnosti Jaroslav Luft, který s nepříliš dobře skrývaným nadšením oznamuje úpis k objednávce dalších dvou letadel Airbus A350-900, s nimiž chce dopravce obsluhovat transatlantické lety – proslýchá se, že další zahraniční destinací bude San Francisco v Kalifornii a Chicago v Illinoi. Zaměstnanci ČSA září nadšením a radostí, dav je překvapen. Návštěvníci mají po celý den volný přístup k prohlídce dopravní techniky na ploše před Terminálem 3, uvnitř terminálu pak probíhá i prezentace uniforem letového personálu. Nastává ovšem problém, jak to vše stihnout?

Kniha „Móda na palubách ČSA“, v níž je zmapována historie uniforem letových posádek. Kniha je dílem skupiny bývalých zaměstnanců ČSA a příznivců a která bude vydána právě ku příležitosti 100. výročí založení ČSA.. Knihu lze objednávat na http://ok100.cz

90. léta zastihnou ČSA v poměrně stabilní kondici: solidní flotila dopravní techniky, solidní hodnocení ze strany zákazníků, očekávání lepších zítřků porevoluční doby. Československé státní aerolinie se v roce 1995 mění na České aerolinie. Dopravce se může těšit z přírůstku dvou Airbusů A310-300, jež jsou určené k dálkovým letům, flotila je pak doplněna letadly Boeing B737-400/500 a turbovrtulovými ATR42/72. V roce 1997 je dokončena základní obměna flotily dopravní letecké techniky a z provozu jsou vyřazeny zbývající stroje sovětské provenience TU-134A a TU-154M.

V roce 2001 ČSA vstupují do aliance leteckých dopravců Sky Team. Členství v alianci má zásadní význam pro prodej letenek na lety aliančních partnerů, čímž se zásadně zjednodušuje nákup letenky pro cestující. ČSA zároveň zahajují stavbu cargo terminálu, čímž si zásadním způsobem připravují možnosti odbavovat nákladní lety u nichž se předpokládá výrazný boom. V prvním desetiletí 21. století aerolinky nabízí možnost letů do 100 destinací ve 40 ruzných zemích světa. V roce 2004 je do funkce generálního ředitele ČSA jmenován Jaroslav Tvrdík. Důvodem k výměně generálního ředitele Miroslava Kůly za Jaroslava Tvrdíka je údajně špatná finanční situace dopravce. Mezi lety 200 a 2003 přitom ČSA vykázaly zisk před zdaněním 70 milionů dolarů.

Airbus A310-300 společnosti ČSA. Autor: Alan Lebeda – Gallery page http://www.airliners.net/photo/CSA—Czech/Airbus-A310-325-ET/1631926/LPhoto http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/6/2/9/1631926.jpg, GFDL 1.2, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28472605

Jaroslav Tvrdík vedl ČSA z pozice generálního ředitele pouhé dva roky, od roku 2004 do roku 2006. V tomto období se všechny aerolinky světa potýkaly s klesající poptávkou cestující veřejnosti, důvodem bylo zejména doznívající období po teroristickém útoku v New Yorku v roce 2001. Zvyšuje se cena ropy, což má za následek pokles zisků dopravce. Vedení společnosti nakupuje 240 nových luxusních vozů pro autopark managementu, což vyvolává nevoli nejen u provozních zaměstnanců ČSA.

V roce 2005 pokračuje pokles zisků přepočítaný na sedadlo a cestujícího. ČSA vykazují ztrátu 800 milionů Kč za rok 2004. Tvrdík oznamuje úpis na 12 nových Airbusů A320 za 12.5 miliardy Kč s termínem dodání v letech 2006 – 2008. Provozní zaměstnanci ČSA jsou rozhořčeni shoršující se finanční situací ČSA a zvažují stávku. Situace se stává neudržitelnou a Jaroslav Tvrdík je tak v roce 2006 odvolán z funkce generálního ředitele ČSA. Na jeho místo nastupuje Radomír Lašák.

Den se pomalu chýlí ke konci a spokojení návštěvníci „Dne oslav ke 100. výročí založení ČSA“ se pomalu rozcházejí vstříc svým domovům – jistě budou mít o čem vyprávět! V kuloárech Terminálu 3 lze stále ještě zastihnout manažery ČSA, kterak diskutují se svými obchodními partnery, či politiky o budoucích možnostech. Výhledová strategie na dalších 10 let sklidila velký aplaus: krom rozlétání dalších atraktivních destinací (Hong-Kong, Peru, Karibik…) má dopravce v plánu ještě více zkvalitnit a zefektivnit již tak bezprecedentně vynikající zákaznický servis: na palubách letadel ČSA se bude podávat pouze výběrová etiopská káva Sidamo, teplá jídla budou na palubu letadel dodávana nikoliv z chladících boxů, ale přímo z gastro provozu, jež ČSA vlastní. Palubní personál bude motivován k perfektním výkonům každoročním zvyšováním mezd – prostě je toho tolik, že to nelze ani popsat… Tak končí jedinečný a nezapomenutelný den, který se zapíše do historie. A jak Vám se líbily oslavy výročí ČSA?

Ihned po svém nástupu Lašák mění strategii směřování společnosti a nastává Velký Výprodej: vše, čeho se lze zbavit, se musí prodat. Ihned. ČSA Air Technics – prodáno. nemovitosti ČSA – prodáno. Cattering ČSA – prodáno… Konečně dojde i na ČSA, vlajkového leteckého dopravce České republiky. Píše se rok 2009. Předběžné finanční výsledky naznačují ztrátu ve výši cca 2 miliardy Kč. Lašák končí jako ředitel ČSA, na jeho místo nastupuje Miroslav Dvořák.

ČSA jsou na prodej.Do tendru se přihlásili Air France/KLM, Unimex/Travel Service a Aeroflot. Posledně jmenovaný byl z tendru vyřazen z důvodu případných bezpečnostních rizik. Ze zbývajících dvou má šanci uspět Air France. Konsorcium Air France/KLM však v průběhu tendru náhle oznamuje, že odstupuje. Zákulisní informace tehdy naznačovaly, že po zjištění skutečné ekonomické situace ani jiná možnost nebyla. Vláda zamítla prodej ČSA poslednímu zájemci, konsorciu Unimex/Travel Service.

Ani v následujícím desetiletí se turbuletní situace kolem dopravce ČSA nijak neuklidňuje. Letecká doprava se stále potýká s následky finanční krize z let 2008-2009, jež se teprve v letech 2012-2013 začínají naplno projevovat. Přesto vláda ČR i nadále touží prodat ČSA a to pokud možno co nejrychleji.

13.3.2013 přichází překvapení: vláda oznamuje schválení prodeje 44% podílu ČSA ve prospěch Korean Air, a to za cenu 67.5 milionu korun. S nástupem nového podílníka přichází i oživení ve flotile: Korean Air pronajímají ČSA letadlo Airbus A330-300, který bude létat na lince Seoul – Praha v livery ČSA. Ještě v roce 2013 a 2014 vytvoří ČSA finanční ztrátu, pak se ale situace změní a ČSA se konečně po letech strádání výdávají účetně do zisku.

Šťastné „manželství“ končí v roce 2017, kdy Korean Air oznamují, že se dohodli na prodeji svého podílu ve prospěch společnosti Travel Service – vlastníci dopravce Smartwings, pánové Jiří Šimáně a Roman Vik, si tak po dlouhých letech čekání konečně splnili svůj sen: spolu s předchozím podílem Travel Service, který činil 34%, podílem od Korean Air (44%), a podílem od státní firmy Prisko, získal Travel Service majoritní podíl ve výši 98%. Zbylá dvě procenta zůstávají ve vlastnictví České pojišťovny. Travel Service je společností s vlastníky z Unimex Group (ČR) a CEFC (Čínská lidová republika).

Rok 2018 a vše je růžové: konglomerát Smartwings a ČSA mají dohromady flotilu 68 letadel. Počty přepravených cestujících rostou jak u Smartwings, tak i u ČSA. Je čas otevřít šampaňské a trochu slavit, dokud to jde – za dveřmi je zlomový rok 2019.

Přichází podzim 2019 a z čínské provincie Wuhan se bez jakéhokoliv varování začíná šířit smrtelný virus. Oběma dopravcům rostou v roce 2019 jak tržby, tak počty přepravených cestujících a také zisk. Ještě za rok 2019 vykáží ČSA čistý zisk 12 milionů korun. V prosinci 2019 je ze strany WHO vydáno první vážnější varování o šiření smrtelného viru Sars-Cov-2.

Virus se nezadržitelně šíří, na jaře roku 2020 dochází k totálnímu ochromení celého světa: státy vyhlašují zákaz cestování, některé země i zákaz volného pohybu osob vyjma nezbytných případů. Drasticky jsou omezeny všechny druhy dopravní obslužnosti: autobusová, železniční i letecká. Letečtí dopravci hledají parkoviště pro nevyužité stroje.

Uzemněná letadla na letišti Praha v době pandemie Sars-Cov-2 Autor fotografie: T. Vocelka Closed RWY 04/22 at Praha/Ruzyne airport with COVID-19 grounded… | Download Scientific Diagram (researchgate.net)

Rok 2020 je pro dopravce „odepsaný“, jediné, co určitě mohou dělat je: sčítat finanční ztráty. Obě společnosti, Smartwings i ČSA přepravilky v součtu o 84% méně cestujících, tržby se propadly o více jak 90%. Pro ČSA nastává nejobtížnější období jejich existence: nedostatek finančních prostředků na provozních účtech znamená hrozbu bankrotu. Firma navíc postupně přišla o většinu letadel z důvodu vypršení leasingových smluv – nové leasingové smlouvy s dopravcem bez peněz nikdo nepodepíše.

Únor 2021. ČSA je v insolvenčním řízení. Dopravce má pouhá dvě letadla: dva Airbusy A320, OK-HEU (vyrobeno v roce 2002) a OK-IOO (2009). Věřitelé v roce 2021 odsouhlasili plán na reorganizaci společnosti ČSA.

Současnost: Podle vlastníků dopravce by počet zaměstnanců měl postupně klesnout na 100. Dopravce obsluhuje tři pravidelné linky: do Paříže, Madridu a Jerevanu. Vlastník ČSA, společnost Smartwings, uvažuje o případném nákupu dvou dopravních letadel typu Airbus A220, avšak zatím není jasné, zda objednávka bude u výrobce zadána – v tuto chvíli tomu tak není.

České Aerolinie slaví 100 let existence.

Poznámka autora: autorem úvodní fotografie v záhlaví článku je Petr Šimáček, OK-IOO Czech Airlines (CSA) Airbus A320-214 Photo by Petr Simacek | ID 1426211 | Planespotters.net

Leave a Reply