Vyšetřování nehody letecké společnosti Air Asia, letu QZ 8501 pokračovalo i minulý týden. Na čtvrteční tiskové konferenci indonéského Národního komise pro bezpečnost v dopravě byly  zveřejněny aktuální informace z vyšetřování nehody.


Vyšetřovatelé potvrdili, že letadlo bylo v dobrém technickém stavu a posádka měla všechny potřebné certifikáty. Stroj v době nehody pilotoval druhý pilot (který byl francouzské národnosti). Průběh nehody byl velice rychlý, když od okamžiku, kdy začaly problémy, do pádu na hladinu moře uběhly pouze 3 minuty a 20 vteřin.
Nejprve se letadlo začalo stáčet doleva a otřásat se, následně začalo prudce manévrovat, za 30 vteřin vystoupalo z letové hladiny 32000 stop do letové hladiny 37400 stop (tj. o zhruha 1650 m!). Za dalších 30 vteřin sklesalo letadlo zpět do hladiny 32000 stop, ale pád pokračoval a po třech minutách dopadlo na hladinu moře. Podle nejnovějších zpráv od osob seznámených s vyšetřováním nehody údajně došlo k selhání počítače, sloužícího k řízení a kontrole letu. Kapitán se snažil celý systém resetovat, ale během této akce ztratil druhý pilot kontrolu nad strojem a následně se posádce nepodařilo situaci zvládnout. Letadlo údajně mělo problémy s letovým počítačem více než týden, což měl potvrdit i pilot, který s uvedeným strojem letěl jen několik dní před nehodou. Indonéské vyšetřovací orgány sice již mají k dispozici předběžnou zprávu o nehodě, tato zpráva ale nebude zveřejněna. Air Asia informovala, že se zdrží jakýchkoliv komentářů po dobu vyšetřování.
Pátrací a záchranné operace byly na dva dny přerušeny (29. a 30. 1.) z důvodu konsolidace dostupných zdrojů a přípravy dalšího postupu. Pátrání pokračuje od 31. 1. a je naplánováno na dalších sedm dní, po kterých se opět rozhodně o dalším postup. Pátrání se v současné době soustředí na nalezení kokpitu letadla a ostatků dalších cestujících. Doposud se totiž podařilo nalézt pouze 77 obětí z celkového počtu 162 cestujících a posádky. Identifikováno bylo 64 obětí.

Leave a Reply