Jak jsem se již zmínil v jedné z předchozích aktualit, letecká společnost Malaysia Airlines prožívá neuvěřitelně tragický rok.
Pakliže druhá tragická nehoda, jež se odehrála “pod křídly” této letecké společnosti má vcelku jasné rozuzlení (až na prozatím neobjasněnou pointu “kdo a proč”), první příběh, neméně tragický, můžeme označit za zcela neuvěřitelný, smutný a možná i varovný – i v dnešním, technikou “prošpikovaném” světě se může stát, že zmizí letadlo. Velké letadlo. A 239 lidí.
Jaká jsou fakta letu MH370, bez spekulací a smyšlenek?
Let MH370, operován leteckou společností Malaysia Airlines (IATA: MAS), byl veden dne 8. března 2014 z malajsijského hlavního města Kuala Lumpur do čínského Pekingu. Let byl odbaven přesně, z Kuala Lumpur odletěl v 0020 tamějšího času (1621 -1 CET), do Pekingu měl předpokládáný přílet v 0630 (2230 -1 CET). Počasí bylo v ten den příznivé, vyšetřování nezjistilo žádné mimořádnosti. V čase 0119 (1720 -1 CET) obrželo malajsijské řízení letového provozu poslední, veřejně známou rádiovou relaci z Boeingu 777-200ER, jež byl na tomto letu nasazen, a jehož první důstojník uzavřel konverzaci s dispečerem na zemi větou “V pořádku, nashledanou”. To byla poslední slova, která byla zachycena. A o přibližně 9 minut později došlo ke ztrátě radarového signálu s letem MH370.
Problémem celé této tragédie je fakt, že nikdo neví, kam letadlo letělo poté, co přestalo komunikovat s pozemní radarovou kontrolou, nikdo netuší, proč letadlo zmizelo a už vůbec nikdo není schopen říci, kde se momentálně nachází. Pochopitelně, že se rázem objevila hromada spekulací, kdo danou situaci zavinil, a s jakým výsledkem.
Jaké jsou verze spekulantů a naše oponentura?
1. Letadlo se zřítilo následkem teroristického útoku. To samo o sobě je lákavá teorie, neboť může sloužit k obvinění “bezejmenných teroristů”. Problémem však je, že teroristé touží po popularitě – tajemstvím opředené zmizení letadla, z něhož nic nezbylo, neexistují zkrvavené oběti a na záběrech televizních kamer není vidět hromada kouřících trosek – to teroristům nevyhovuje. Potřebují být vidět, potřebují převzít zodpovědnost za teroristický čin (a případně si nadiktovat podmínky, aby se nic podobného neopakovalo). Zde není ani jeden z požadovaných fragmentů.
2. Letadlo se zřítilo vinou technické závady. To je samozřejmě možné, ale jak to dokázat, když doposud nebyl nalezen vrak letadla? {tip CVR::Cocpit Voice Recorder}CVR{/tip} a {tip FDR::Flight Data Recorder}FDR{/tip} jsou kdo ví kde – takže zjistit, co se během letu stalo a proč, je v tuto chvíli pasé.
3. Nehodu způsobil někdo z posádky. Také možná varianta, ale opět: chybí důkazy, chybí motiv. Ovšem k této verzi může velmi nenápadně směřovat fakt, že těsně po posledním kontaktu se zemí (tedy krátce po onom čase 0119) došlo ke ztrátě spojení s odpovídačem letadla, což velmi nasvědčuje úmyslu. A nahrává tomu i následující fakt:
4. Krátce poté, co došlo k poslední komunikaci mezi MH370 a řízením letového provozu, zachytil malajsijský vojenský radar nad malajsijským územím velký stroj (letadlo), který prudce změnil směr na jiho-západ, tedy vlastně let MH370 se otočil takřka o 180 stupňů od původního kurzu. Tato změna nemohla nastat sama od sebe, či řízením automatikou – zde musel nutně být přítomen lidský faktor. Z těchto skutečností tedy vyzněla spekulace, že letadlo bylo uneseno.
5. Únos letadla. Tuto verzi lze připustit při vědomí předchozích faktů. Ale stále zůstává zásadní otázka: kam se poděli únosci s velkým, 300-tunovým letadlem? Toto neschováte do garáže, vážně ne. A proč bylo uneseno? Kde jsou požadavky únosců?
6. Nešťastná náhoda, podobná nehodě řeckého Helios Airways na letu 522. Zde je možná největší možná pravděpodobnost. Skutečně se mohlo stát, že posádka, včetně cestujících, ztratili vědomí vinou technické závady a poté, co letounu došlo palivo, se stroj zřítil. Tuto verzi by pak vysvětlovaly i krátké, velmi krátké servisní signály, které byly vysílány motory letadla přes satelit Inmarsat – tyto signály byly vysílány pravděpodobně ne déle, jak 4 hodiny po ztrátě spojení s letadlem.
To, co je na celém příběhu letu MH370 šílené, tak určitě fakt, že všechny možnosti jsou a zůstanou otevřené do doby, než bude nalezeno letadlo, velký Boeing 777, který prostě zmizel tak, jako by nikdy neexistoval. Zůstaly po něm otevřené, a pro mnoho příbuzných bolestivé otázky, na něž nikdo nezná odpovědi.
Pro celé odvětví letecké dopravy je tato záhada velkým varováním, a můžeme se jen domýšlet, jaké následky do budoucna z tohoto případu budou vyvozeny.
Zdá se případných změn a úprav dočká i samotný dopravce, Malaysia Airlines, je značně diskutabilní otázkou. Dvě fatální nehody v průběhu jednoho roku – to je velmi, opravdu velmi smrtící kombinace. Oprávněným předpokladem je úbytek cestujících z důvodu ztráty důvěry v tuto aerolinku, nejistým předpokladem je pak možnost krachu aerolinky – rozhodně se taková fabulace nabízí.