Britský dopravce GB Coaches převzal do svého vozového parku druhý vůz Irizar i6 Integral – první byl ze španělské továrny Irizaru dodán vloni v listopadu.

Zájezdový autobus Irizar i6 Integral je vyráběn ve čtyřech rozměrových modifikacích (12, 13, 14 a 15 metrů), kde každý model v daném rozměru může být vyroben ve dvou výškových provedeních (3,5 m nebo 3,7 m).

Pohonná jednotka je ve všech provedeních šestiválec s 24mi ventily, k dispozici je pak objem 9,2 litru (265 kW), nebo 12,9 litru (300 kW, 340 kW a 395 kW).
Vybavení interiéru autobusu pak plně reflektuje na jeho předpokládané využití: každý vůz v konkrétní délce může být pro dopravce přizpůsoben ve čtyřech variantách. Zajímavostí je fakt, že je vždy k dispozici varianta, v níž je interiér vozu uzpůsoben k přepravě tělesně postižených, kteří ke svému pohybu potřebují invalidní vozík.

12m_distribucion4

Interiér může být uzpůsoben k přepravě tělesně postižených. Zdroj: Irizar

Pokud se vrátíme k dopravci GB Coaches, v jeho případě byly dodány dva autobusy ve shodném provedení pro 53 cestujících, bez míst pro tělesně postižené, vůz je vybaven vakuovým WC (dnes již standard), interním audio/video systémem a klimatizací.
i6_galeria_08

Irizar i6 interiér, zdroj: Irizar

Přesto mne zaujal jeden detail: LED osvětlení v uličce vozu. Z fotografie se zdá, že intenzita použitého osvětlení bude poměrně silná – pokud se jedná o neregulovatelný typ osvětlení, mohlo by to být pro cestující velmi nepříjemným rušivým elementem.
i6_galeria_16

Irizar i6, LED osvětlení uličky

Na závěr malý postřeh: zaráží nás nepoměr kvality vozového parku menších soukromých dopravních společností ve srovnání s dopravcem National Express, který v rámci UK provozuje síť meziměstských autobusových spojů. Menší soukromí dopravci neváhají investovat do obnovy vozového parku a zkvalitnění svých služeb, zatímco National Express se “veze” na nostalgické vlně zastaralých a dnes již značně opotřebovaných vozů značky Caetano (Levante).
NEX FJ07DVK at Stansted Scania interior 2 150707 mc

Interiér vozu Caetano Levante dopravce National Express. Budka v pravém zadním rohu je chemické WC.

Lze pochopit, že exkluzivita dodávek dopravní techniky pro síť National Express nikoho k extra výkonům nedonutí. Ovšem považovat výměnu zářivkového osvětlení interiéru vozu Levante za trubice, jež jsou osazeny LED diodami, za “vylepšení”, je opravdu velmi odvážný počin.
NEx Caetano Levante for Arriva Fox at NEC 091106 mc

Vůz Caetano-Levante dopravce national Express

Proto závěr této aktuality věnujeme hříšné představě: co by se zdejším trhem National Express udělala přítomnost Student Agency a její flotily moderních autobusů?

Leave a Reply