31 července, 2021

Zajímavosti ze světa dopravy

V civilním letectví se blýská na horší časy – světové aerolinky potřebují na přežití dalších 70 miliard dolarů

Na loňský rok budou letečtí dopravci vzpomínat jen velmi neradi. Díky opatřením v jednotlivých dopravních odvětvích k omezení šíření nákazy Covid-19 a jejích mutací, se účetní knihy dopravních společností barví do červena. Příběh „loňského roku“ je o to horší, že vidina lepších zítřků je tak nějak v nedohlednu.

Celosvětově se na podporách pro dopravce v civilním letectví až doposud investovalo 170 miliard amerických dolarů, a stále to nestačí. Šéf organizace IATA – v níž mají své členství různí letečtí dopravci z celého světa – Alexander de Juniac upozornil dle BBC na skutečnost, že k udržení aerolinek při životě bude zapotřebí další finanční podpora ve výši 70 miliard USD.

Podle Juniaca by teoreticky mohlo dojít k oživení poptávky v oboru civilního letectví nejdříve v Červnu 2021, zároveň však dodal, že je velmi pravděpodobné, že mnoho menších dopravců – zejména těch, kteří se pohybují v regionální letecké dopravě, dojde ke krachu ještě před tímto mírně optimistickým termínem. Podotkl, že zhruba 40 dopravních společností již „zmizelo z dopravního nebe“ – jako se tak stalo například i u britské společnosti FlyBe (článek o úpadku FlyBe – osobně si myslím, že FlyBe je dost nepřesný příklad, neboť dopravce se potácel ve finančních problémech dávno před tím, než jsme vůbec zaznamenali první zprávy o nové nákaze Covid-19).

Junaic dodal, že IATA se podílí na vývoji aplikace pro mobilní telefony, v níž by měl cestující uložen certifikát o negativním testu na Covid-19 a která by umožnila jednodušší a rychlejší kontrolu cestujících, co se nákazy Covid-19 týče. Stejného názoru je i šéf Qatar Airways, Akbar Al-Baker, který k této problematice dodal:

Osobně si myslím, že prokázání se negativním testem před nástupem do letadla, či před vstupem do některých zemí bude novým standardem.

Al-Baker není jediný, kdo považuje „Covid certifikát“ za budoucí standard – i šéf Air Asia, Tony Fernandes již dříve uvedl, že:

Organizace, jako je například OSN, by měla – spolu s dopravci a jednotlivými vládami – přednést řešení v podobě standardních protokolů v letecké dopravě. Potřebujeme, aby vše bylo jednotně koordinované a pod kontrolou. Momentální situace je chaotická, každý stát reaguje jinak a osobně jsem již dlouho neviděl něco tak špatně organizovaného. Domnívám se, že ICAO, IATA a WHO by měly spojit síly a najít řešení například v podobě certifikátu, který bude jednotný a platný pro cestovní účely napříč celým světem.

Samozřejmě, že jejich zápal pro co nejrychlejší řešení má pochopitelné a jednoduché pozadí: celosvětový pokles v letecké osobní dopravě o 60% není zrovna údaj, u kterého by majitelé leteckých společností hýkali blahem. Finanční ztráty, jež daný sektor dopravy (a nejen ten, samozřejmě…) zaznamenal, půjde do stovek miliard dolarů – je nutné brát v potaz, že na leteckou osobní dopravu je celosvětově navázáno přes 60 milionů pracovních míst v rámci dodavatelsko – odběratelských řetězců, takže každý negativní výkyv u jedné letecké společnosti se následně projeví i u jejích dodavatelů: méně požadavků na handling, na údržbu dopravní techniky, úbytek dodávek leteckého paliva, nezaměstnanost personálu dopravce… V případě jednoho zkrachovalého dopravce mohou být následky marginální. Pokud ovšem zkrachuje deset dopravců ve stejném regionu, následky mohou mít citelný projev na danou regionální ekonomiku a její výkonnost.

Na druhou stranu je pravdou, že rozdílný postup jednotlivých zemí – co se opatření proti nákaze Covid-19 týká – vzbuzuje obavy, zda představitelé oněch zemí ví, co vlastně dělají. Za příklad si můžeme vzít Velkou Británii: minulý týden v neděli zveřejnila britská vláda vznik nového nařízení, jímž se od pátku, 15.1.2021 zpřísní pravidla pro vstup na území Velké Británie podmínkou předložit negativní test na Covid-19, ne starší 72 hodin před vstupem na území země, pro všechny osoby. Lidé si tedy začali objednávat termíny na provedení testů tak, aby neporušili nové nařízení – a to se dotklo i Čechů a Slováků, kteří měli naplánovanou cestu do UK. Nastalému ruchu moc nepomohl ani server Seznam Zprávy, který celou situaci poněkud „dochutil“, a ve svém Online streamu rovnou informoval o tom, že Velká Británie zavírá hranice:

Nepovedený headline serveru Seznam správy

Že taková zpráva cestovatelům na klidu zrovna nepřidala, je nabíledni. Pomyslnou „korunu“ všemu zmatku nasadila sama britská vláda, která následně, ve středu oznámila, že opatření začnou platit až 18.1. a nikoliv 15.1. Jak na tuto úpravu reagovali ti, kteří si za nemalý peníz museli pořídit (zbytečně) certifikát o provedeném tesu na Covid-19, je nabíledni.

V kontextu výše napsaného pak snaha leteckých dopravců, IATA, ICAO a WHO dostává poněkud přesnější a – upřímně řečeno – i vcelku lehce odůvodnitelný podtext, pod nějž by se mnoho cestovatelů s radostí podepsalo: můžeme diskutovat o tom, zda „Covid travel certificate“ bude povinný pro každého, kdo bude chtít cestovat a zda takový požadavek je či není omezováním osobní svobody jednotlivce – a jsem si jistý, že „co člověk,to názor“ (pravděpodobně odlišný). Ale velmi pravděpodobně bychom se všichni mohli shodnout na tom, že jednotný přístup všech zúčastněných stran by byl více, než žádoucí.

%d bloggers like this: