Na loňský rok budou letečtí dopravci vzpomínat jen velmi neradi. Díky opatřením v jednotlivých dopravních odvětvích k omezení šíření nákazy Covid-19 a jejích mutací, se účetní knihy dopravních společností barví do červena. Příběh “loňského roku” je o to horší, že vidina lepších zítřků je tak nějak v nedohlednu.
Celosvětově se na podporách pro dopravce v civilním letectví až doposud investovalo 170 miliard amerických dolarů, a stále to nestačí. Šéf organizace IATA – v níž mají své členství různí letečtí dopravci z celého světa – Alexander de Juniac upozornil dle BBC na skutečnost, že k udržení aerolinek při životě bude zapotřebí další finanční podpora ve výši 70 miliard USD.
Podle Juniaca by teoreticky mohlo dojít k oživení poptávky v oboru civilního letectví nejdříve v Červnu 2021, zároveň však dodal, že je velmi pravděpodobné, že mnoho menších dopravců – zejména těch, kteří se pohybují v regionální letecké dopravě, dojde ke krachu ještě před tímto mírně optimistickým termínem. Podotkl, že zhruba 40 dopravních společností již “zmizelo z dopravního nebe” – jako se tak stalo například i u britské společnosti FlyBe (článek o úpadku FlyBe – osobně si myslím, že FlyBe je dost nepřesný příklad, neboť dopravce se potácel ve finančních problémech dávno před tím, než jsme vůbec zaznamenali první zprávy o nové nákaze Covid-19).
Junaic dodal, že IATA se podílí na vývoji aplikace pro mobilní telefony, v níž by měl cestující uložen certifikát o negativním testu na Covid-19 a která by umožnila jednodušší a rychlejší kontrolu cestujících, co se nákazy Covid-19 týče. Stejného názoru je i šéf Qatar Airways, Akbar Al-Baker, který k této problematice dodal:
Osobně si myslím, že prokázání se negativním testem před nástupem do letadla, či před vstupem do některých zemí bude novým standardem.
Al-Baker není jediný, kdo považuje “Covid certifikát” za budoucí standard – i šéf Air Asia, Tony Fernandes již dříve uvedl, že:
Organizace, jako je například OSN, by měla – spolu s dopravci a jednotlivými vládami – přednést řešení v podobě standardních protokolů v letecké dopravě. Potřebujeme, aby vše bylo jednotně koordinované a pod kontrolou. Momentální situace je chaotická, každý stát reaguje jinak a osobně jsem již dlouho neviděl něco tak špatně organizovaného. Domnívám se, že ICAO, IATA a WHO by měly spojit síly a najít řešení například v podobě certifikátu, který bude jednotný a platný pro cestovní účely napříč celým světem.
Samozřejmě, že jejich zápal pro co nejrychlejší řešení má pochopitelné a jednoduché pozadí: celosvětový pokles v letecké osobní dopravě o 60% není zrovna údaj, u kterého by majitelé leteckých společností hýkali blahem. Finanční ztráty, jež daný sektor dopravy (a nejen ten, samozřejmě…) zaznamenal, půjde do stovek miliard dolarů – je nutné brát v potaz, že na leteckou osobní dopravu je celosvětově navázáno přes 60 milionů pracovních míst v rámci dodavatelsko – odběratelských řetězců, takže každý negativní výkyv u jedné letecké společnosti se následně projeví i u jejích dodavatelů: méně požadavků na handling, na údržbu dopravní techniky, úbytek dodávek leteckého paliva, nezaměstnanost personálu dopravce… V případě jednoho zkrachovalého dopravce mohou být následky marginální. Pokud ovšem zkrachuje deset dopravců ve stejném regionu, následky mohou mít citelný projev na danou regionální ekonomiku a její výkonnost.
Na druhou stranu je pravdou, že rozdílný postup jednotlivých zemí – co se opatření proti nákaze Covid-19 týká – vzbuzuje obavy, zda představitelé oněch zemí ví, co vlastně dělají. Za příklad si můžeme vzít Velkou Británii: minulý týden v neděli zveřejnila britská vláda vznik nového nařízení, jímž se od pátku, 15.1.2021 zpřísní pravidla pro vstup na území Velké Británie podmínkou předložit negativní test na Covid-19, ne starší 72 hodin před vstupem na území země, pro všechny osoby. Lidé si tedy začali objednávat termíny na provedení testů tak, aby neporušili nové nařízení – a to se dotklo i Čechů a Slováků, kteří měli naplánovanou cestu do UK. Nastalému ruchu moc nepomohl ani server Seznam Zprávy, který celou situaci poněkud “dochutil”, a ve svém Online streamu rovnou informoval o tom, že Velká Británie zavírá hranice:
Že taková zpráva cestovatelům na klidu zrovna nepřidala, je nabíledni. Pomyslnou “korunu” všemu zmatku nasadila sama britská vláda, která následně, ve středu oznámila, že opatření začnou platit až 18.1. a nikoliv 15.1. Jak na tuto úpravu reagovali ti, kteří si za nemalý peníz museli pořídit (zbytečně) certifikát o provedeném tesu na Covid-19, je nabíledni.
V kontextu výše napsaného pak snaha leteckých dopravců, IATA, ICAO a WHO dostává poněkud přesnější a – upřímně řečeno – i vcelku lehce odůvodnitelný podtext, pod nějž by se mnoho cestovatelů s radostí podepsalo: můžeme diskutovat o tom, zda “Covid travel certificate” bude povinný pro každého, kdo bude chtít cestovat a zda takový požadavek je či není omezováním osobní svobody jednotlivce – a jsem si jistý, že “co člověk,to názor” (pravděpodobně odlišný). Ale velmi pravděpodobně bychom se všichni mohli shodnout na tom, že jednotný přístup všech zúčastněných stran by byl více, než žádoucí.